30
mei
- -

Nationaal Automotive Congres 2023

Dinsdag 23 mei 2023 was ik bij het Nationaal Automotive Congres 'move on up' in het Afas theater in Leusden. Samen met een kleine 500 branche genoten arriveerde ik in de parkeergarage. waarna ik 'de Alliance parkeerproef' goed heb afgelegd.

De begeleiding van deze dag was in handen van Rick Nieman, die zich goed op de gasten en de materie had voorbereid.

De plenaire openingsessies waren interessant. Eric Louwman, vertelde over de waarde van klanten en leveranciersloyaliteit en de verschuiving van de Louwman groep naar mobility in breedste zin van het woord.

Randall van Poelvoorde had zijn presentatie verrijkt met door AI geproduceerde afbeeldingen; de film She leek science fiction, maar is in zijn optiek waar we nu al zijn aangekomen; we staan op het kruispunt van de wereld zoals we die kenden voor en de wereld die we kennen na AI.

Parallel sessies 1

Johan Lammers: Hoe ontwikkel ik in mijn bedrijf de WAUW-factor voor medewerkers en klanten? Over gastblijheid, hoe je als bedrijf je kunt onderscheiden door nét een beetje meer te doen voor je klanten. Wat vooral bijbleef -waar we als software ontwikkelaars ook aandacht aan kunnen besteden- is de Emotional Gap, tussen afnemer en leverancier, piek-momenten creëren en zorgen dat de afnemer betrokken blijft bij wat je doet.

Geert Brummelhuis en Melle Koelemaij (Bovag): Agentuur: van theorie (naar verwachte) praktijk. Een op de praktijk gerichte sessie waarbij vooral Melle diep inging op de verschillende agentuur modellen en wat dit inhoudt op fiscaal en juridisch gebied.

Tussen de middag hebben Léan Verstoep (Kia) en Roelant de Waard (Ford) hun visie gegeven op voorlopig een dealer-netwerk blijven (Kia) en de overstap naar het agentuur model (Ford). Waarbij Kia zich vooral richt op de 'local heroes', met kennis van de lokale markt om ze klant goed van dienst te zijn en Ford de focus heeft op 'the right to win' en daarbij specifieke auto-modellen op de lokale markt toegespitst gaat produceren en verkopen.

Joe Sanchez van Motor K, sprak enthousiast over the power of AI, voorspellende mails, content etc. aan de hand van gebruikersprofielen. Ook foto’s van voertuigen uniform op een gewenste achtergrond plaatsen behoort tot de mogelijkheden. hij sloot af met: — will AI replace you?...no, it’s just math...it creates what it eliminates, but embrace it, it’s coming fast!

Parallel sessies 2

Paul de Vries (DCDW) en Pieter Tammens (Louwmans) spraken over de nieuwe 2-way-connection van Marktplaats en de implementatie daarvan in het Lead Management Systeem van Loumans, de voordelen en het belang van snel leads opvolgen, met oog voor het platform waar de aanvragen vandaan komen (tone of voice), diverse platformen samen laten komen in 1 LMS om het optimaal communiceren tussen verkoper en consument te bevorderen.

Tjep Fennema: De transitie van merk dealer naar universeel: een complexe verandering, dus hoe ga je daarmee om? Een sessie gesponsord door LKQ over de overstap van een dealer naar universeel. Veel achtergrond informatie en natuurlijk veel promotie voor het LKQ merk, Tjep gaf aan op zoek te gaan naar een goed GMS (Garage Management Systeem). Autoflex is er klaar voor; we helpen je daarmee graag verder. 

Parallel sessies 3

Steve Young, de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van sales en aftersales, gaven een zeer gedetailleerd en informatief beeld van de markt en waar de 20 grootste automerken zich heen bewegen, denk aan de opmars van elektrische (80%), waterstof (10%) en e-fuel (10%) voertuigen. Maar ook wat te doen met de nog bestaande milieu-onvriendelijke auto’s. De verandering in de showroom ten aanzien van klant (kennis) en vertrouwen, het met overtuiging en adequaat handelen van de verkoper. De Nederlandse markt loopt voor op de rest en zal door deze voorsprong op alle gebieden een betere toekomst (kunnen) hebben.

Afsluitende sessie

Steven van Belleghem gaf met de titel 'an offer you can’t refuse' een wervelende presentatie/show over alle onderwerpen die die dag voorbij waren gekomen. Treffende voorbeelden en vergelijkingen, o.a. tussen Disney World en Automotive als het gaat om de customer journey, de verwachtingen en precies op tijd de piek-momenten benutten. Maar ook dat we weliswaar altijd goede intenties hebben, maar toch vaak matige resultaten leveren. Enkele speerpunten: positiviteit toevoegen aan alles wat je kunt (need for positive impact) en frictie wegnemen. Maak een customer experience ritueel, ook - of vooral - intern.

Aan het einde van deze fantastisch informatieve dag onderscheid ik de volgende trends:

  • Artificial Intelligence is onderweg en hoeft geen bedreiging te zijn, als je zelf de mogelijkheden ziet en omarmt kun je er juist je voordeel mee doen.

  • Dealer, Agentuur of Universele garage, De automotive branche is aan het veranderen en na de zomer zal dat al goed zichtbaar zijn. Afhankelijkheden van producenten zullen veranderen. Aangeleverde software zal veranderen of verdwijnen in de vorm die nu geldt. Autoflex is hier klaar voor en helpt de branche natuurlijk graag verder. 

  • De klant is koning, maar nog meer dan nu, is het van belang om je te onderscheiden door het samen te doen met je klant, een échte relatie op te bouwen en te onderhouden. Daarmee word jij de voorkeursleverancier. Lees tip: het boekje WAUW (ligt op kantoor). 

  • Elektrische voertuigen zijn de toekomst qua nieuwe auto’s in 2030/2035. Van de 9 miljoen auto’s die nu op de Nederlandse wegen rijden is slechts 25% hiervan nog maar elektrisch. Er blijven nog genoeg mogelijkheden over voor alle andere auto's en dus ook nog genoeg werk voor onze Universeel klanten. Ze moeten vooral op de banden letten. 

  • Tevreden klanten, door tevreden werknemers,  door een tevreden thuisfront

Een zeer informatieve dag, interessante onderwerpen en over het algemeen zijn de sprekers het erg met elkaar eens over de richting waarin de automotive branche zich beweegt. Bedankt voor de organisatie Automotive en ik ben er volgend jaar zeker weer bij!

Pettrie de Bondt, 
Algemeen directeur Autoflex